Bästa versionen av Dungeons & Dragons?

Den bästa versionen av Dungeons & Dragons är den jag just nu spelar med mina vänner.

Den bästa versionen av Dungeons & Dragons är också den omåttligt populära och aktuella versionen (5e). Och så resonerade även jag när jag skulle köpa D&D för ett tag sedan. Men, vad skulle inte vara bäst med 5e?

  • 5e finns inte på svenska
  • 5e är inte den enklaste versionen att lära sig och att spela
  • 5e kostar ca 1500kr för Players Handbook, Dungeon Masters Guide och Monsters Manual (det finns billigare starlådor, men om du vill fortsätta spela så räcker de inte)
  • Smaken är som baken: olika spelare gillar olika versioner olika mycket, så det kan hända att just du och din grupp faktiskt skulle föredra en annan version.

Låt mig ge en förenklad bild av olika versioner av D&D (se wikipedia för detaljer).

1974-1977-2000-2008-2014-
Original D&DClassic D&D
Advanced D&D (1e, 2e)
D&D 3eD&D 4eD&D 5e

Om man frågar sig vilket spel som är enkast men också genomarbetat och bra, så blir svaret Classic D&D. Det heter såklart bara Dungeons & Dragons, men det brukar kallas Classic eller Basic för att skilja ut det.

En rolig sak med Classic är att det släpptes på svenska i slutet av 1980-talet av Titan Games.

Dessa två boxar täcker spel för rollpersoner med graderna 1-14. På engelska finns ytterligare två boxar (Companion och Master Rules för graderna 15-36). Alla dessa fyra boxar finns samlade i en enda bok som heter Rules Cyclopedia som släpptes 1991.

I mångas ögon var och är detta den bästa versionen av D&D. Men produktionen lades ner i början av 1990-talet och självklart blev produkterna allt svårare att få tag i. Därför uppstod en rad retro-kloner, spel som inte heter Dungeons & Dragons, men som i väldigt stor utsträckning är samma spel – och som är kompatibla när det gäller äventyr och annat. Så för dig som vill spela “Classic D&D” i Sverige idag 2020 finns flera bra alternativ:

  • Rules Cyclopedia (print-on-demand eller PDF från dmsguild.com)
  • Monster & Magi (en svensk retroklon som finns på Bokus och Adlibris eller gratis nedladdning)
  • Svärd & Svartkonst (en svensk retroklon som är ännu enklare och inte så nära originalet)
  • Basregler och Expertregler från Titan Games (begagnat)
  • …eller någon av en stor mängd retrokloner på engelska, både i tryck eller som (gratis) nedladdning

Tvärt emot vad det först kan verka, så är detta inte på något vis en återvändsgränd för mycket nöje med D&D.

  • dmsguild.com säljer alla gamla D&D-äventyr som PDF (på engelska)
  • Monster & Magi erbjuder flera äventyr
  • Svärd & Svartkonst erbjuder flera äventyr

Är Classic bättre?

Jag har precis börjat spela Classic igen (Titan Games D&D) efter att ha spelat 5e ett tag, med blandade känslor. Det återstår att se om gräset är grönare på andra sidan. Det som talar för Classic är att det är ett enklare och snabbare spel. Om jag skulle spela med unga människor i Sverige så skulle jag absolut välja D&D Classic på svenska.

Det finns också en trend som heter OSR (Old School Revival) som handlar om att hitta tillbaka till rollspelens ursprung. Utan att gå in på detaljer så är min mening att rollspelen blev mer och mer avancerade under 80-talet och 90-talet – det fanns såklart en efterfrågan från spelare, och en marknad att tjäna pengar på. Sedan försvann intresset för bordsrollspel mycket på 2000-talet, och jag tror en bidragande orsak var dataspel (Diablo, World of Warcraft). Ett dataspel är alltid överlägset ett rollspel när det gäller möjligheten att hantera taktisk realism och djup på ett snabbt sätt. Men till slut ersätter inte dataspelen helt rollspelen – det är en annorlunda upplevelse. Och kärnan i vad som gör rollspelen unika fångas helt även i ett mycket enkelt klassiskt rollspel. Jag tycker på samma sätt att man kan ana med nyare versioner av D&D (inte minst 5e) att de är designade med dataspel i åtanke (också).

Jag har skrivet mer om OSR (länk).

En annan sak som kan upplevas som en fördel eller nackdel med Classic är att eftersom det är så enkelt, så är det också väldigt enkelt att hitta på egna husregler som passar din grupp.

Vilken retro-klon eller Classic-D&D är bäst?

Jag är inte alls i stånd avgöra vilken retroklon som är bäst, eller om den är bättre än Bas/Expert från Titan Games.

Men retroklonerna uppstod därför att originalet blev svårt att få tag i. Sedan några år finns Rules Cyclopedia att köpa tillsammans med allt gammalt som publicerats till classic (på dmsguild.com). Om allt det funnits tillgängligt 1995-2015, så hade det troligtvis inte funnit så många retrokloner.

Med det sagt så är självklart inte Rules Cyclopedia från 1991 det perfekta D&D i alla avseenden. Olika retrokloner har ändrat vissa saker i avsikt att förbättra. Så för den som jämför retro-kloner finns några huvudsakliga skillnader:

  • Ras som klass: I D&D är alv, halvling och dvärg egna klasser. Människor kan vara krigare, magiker, präster och tjuvar. Men det finns inga alv-tjuvar eller dvärg-präster. Många retrokloner gör annorlunda.
  • Räddningsslag: I D&D finns 5 olika typer av räddningsslag. I vissa retrokloner finns bara 1 räddningsslag, eventuellt modifierat av grundegenskap (som 5e), eller andra lösningar.
  • Pansarklass: I D&D har man PK9 utan rustning och PK3 med plåtrustning – lägre är bättre. I många retrokloner har man vänt detta (precis som i 5e) så att högre PK är bättre.
  • En del retrokloner är mer T20-baserade (medan D&D ofta använder 1T6 eller 2T6 för att avgöra saker).

Styrkan i Rules Cyclopedia är mer avancerade saker som ofta saknas i retroklonerna, och att det är omfattande och komplett

  • Regler ända till grad 36
  • Färdigheter och “Weapon Mastery”-regler
  • Många formler, monster, magiska föremål, osv
  • Regler för fältslag, mm

Min egen avsikt är nog att använda Titan Games D&D, men med Rules Cyclopedia som referens i bakgrunden (och i den händelse jag behöver hantera karaktärer över grad 14) eftersom det är precis samma spel.

För den som vill börja spela D&D på svenska så skulle jag föreslå Monster & Magi. Det finns regler upp till grad 20, och skulle man vilja plocka in saker från Rules Cyclopedia så tror jag det skulle gå bra.

Även om Svärd & Svartkonst känns väl minimalistiskt för mig, så finns det mycket intressant att läsa i den snygga regelboken! Det finns lite valfria regler för strid, perspektiv på erfarenhetspoäng och hur exempelvis vandöda (levande döda) hanteras som helt klart är bra nytänkande!

Jag har svårt att se att jag skulle rekommendera någon att leta efter D&D Titan Games begagnat när M&M och S&S finns.

För den som föredrar ett engelskt spel så tycker jag utgångspunkten är att originalet (Rules Cyclopedia) är det bästa alternativet. Men det finns många bra retroclones på engelska. De jag skulle titta på först är:

  • Basic Fantasy Roleplaying Game (Mentzer / d20)
  • Castles and Crusades (1e / 3e)
  • Dark Dungeons (Moldvay / BECMI / Rules Cyclopedia)
  • Dungeon Crawl Classics (d20 / D&D)
  • Labyrith Lord (Moldvay / BECMI)
  • OSE / Old School Essential (B/X)
  • Sword & Sorcery (Original D&D)

Slutsats

Det här med att välja D&D-version som passar för dig och din grupp är inte helt enkelt. För att verkligen kunna ha en riktig uppfattning måste man såklart provspela. Men om man vet vad som finns så är det nog lite lättare att göra ett klokt val när man köper ett spel.

Jag hade nog inte köpt D&D 5e förra året ifall jag kände till Rules Cyclopedia och Monster & Magi då.

Leave a Comment


NOTE - You can use these HTML tags and attributes:
<a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.